Att sökmotoroptimering är en viktig del av din ehandelsverksamhet är ingen hemlighet. Nya undersökningar visar att närmare 40% av all trafik kommer från sökmotorer. Frågan om hur optimerade de olika plattformarna är blir allt viktigare när man startar upp en ny e-handel eller ändrar leverantör. Just SEO är en av de största anledningarna till plattformsbyte idag.
De flesta e-handelsplattformar erbjuder en mängd funktioner som hjälper dig att optimera din e-handelsbutik för sökmotorer som Google och Bing. Men eftersom SEO involverar många fler faktorer som användarupplevelse & prestanda så måste ni hitta en plattform som har alla delar för att synas.
Vissa e-handelsplattformar satsar på de mest grundläggande, automatiserade SEO-verktygen, vilket gör att du kan konkurrera med andra varumärken som har tillgång till mer avancerade verktyg.
Till exempel kan du upptäcka att din e-handelsplattform automatiskt fyller SEO-metadata baserat på din produkttitel. Tyvärr söker de flesta kunder inte efter det kreativa namnet du gav din produkt, utan snarare något specifikt som "yogamattor för långa människor." Så du behöver en e-handelsplattform som åsidosätter den automatiserade datan och låter dig anpassa oberoende SEO-element för att rikta in sig på vad folk söker efter!
Med vissa gratis e-handelsplattformar har du inget sätt att åsidosätta detta eller så är du tvungen att betala extra för att få de bästa SEO-funktionerna.
Istället för att inse funktionsbegränsningar efter att du redan har laddat upp hundratals produkter, är det klokt att välja den bästa e-handelsplattformen för SEO redan från början.