
Om du någonsin har laddat upp en bild på din webbplats eller blogg, har du förmodligen stött på frågan om vilket bildformat du ska använda. Och kanske har du undrat om det faktiskt spelar någon roll vilket format du väljer.
Svaret är ja, det spelar absolut roll vilket bildformat du använder på din webbplats. I den här artikeln kommer vi att titta på några av de olika bildformaten som finns tillgängliga, jag kommer dessutom ge en väldigt tydlig rådgivning om vad jag tycker du ska använda dig av. Svaret är WebP. Men vi börjar från början.
Innan vi går in på olika bildformat, låt oss först definiera vad vi menar med begreppet. Bildformatet refererar helt enkelt till hur en bild lagras och visas på din webbplats. Man kan också prata om komprimering av bilder. Alla ni med digitala systemkameror som kanske jobba med fotografering vet mycket väl hur extremt stora bilderna kan bli om man inte komprimerar dem. När en bild tagen med en bra kamera så finns det ett RAW-format som kort kan förklaras som en bild utan komprimering eller andra effekter. Men en sådan bild kan väga många mb, megabyte (eller kanske gb? har tyvärr ingen ny bra kamera).
Att en enda bild väger flera mb är såklart inte bra för din hemsida. Varken laddtider eller användarvänligheten blir speciellt bra. Alltså måste bilden komprimeras. Dettta är vad bildformat är. Det finns många olika bildformat att välja mellan, men de vanligaste är JPEG, PNG och förr även GIF. Varje format har sina egna styrkor och svagheter, så det är viktigt att välja rätt format för varje situation. (Nej då, jag har inte glömt svaret…)
JPEG är förmodligen det vanligaste bildformatet som används på webben idag. Det är ett komprimerat format som sparar filstorleken genom att ta bort viss information från bilden. Exakt vad kan jag inte berätta, för jag vet inte. Men jag vet mycket väl att bilden blir mycket mindre än vad t ex en BMP är. BMP kanske några av er minns från när Paint gjorde entré i datorerna och man kunde spara bilder.
Fördelen med JPEG är att det ger hög bildkvalitet samtidigt som det minskar filstorleken, vilket gör det enkelt att ladda upp och visa bilder på din webbplats. Detta gör JPEG till ett utmärkt val för fotografier eller andra bilder med mycket detaljer.
En helt vanlig bild som idag används på hemsidor kanske vägde 2-3mb i bildformatet BMP väger kanske 200kb i JPG. Så klart kanonbra för din hemsida och dina besökare. Idag kan man till och med pressa ner JPG ytterligare storleken, eller vikten på den genom att ladda upp bilden tilll t ex tinypng.com. Då är samma JPG-fil nere på 85kb!
Men varför är inte alla så små? För att mer hårdare och hårdare komprimering kommer mer och mer borttagning av data, och plötsligt står du där med en bild som är jättelätt, men ser ut som att vara från 80-talet för att den är så pixlig. Så den data man tar bort, består helt enkelt av bildkvalité (och lite annat). Låt oss går vidare och titta på fler format.
PNG är ett annat vanligt bildformat på webben. Till skillnad från JPEG är PNG ett oförstört format, vilket innebär att ingen information tas bort från bilden vid komprimering. Anledningen till att PNG kom fram har en lite rolig historia bakom sig, detta skedde under en tid då GIF var det ledande formatet. PNG skapades på grund av att GIF-formatet hade en licens som krävde att man betalade för att använda det. PNG-formatet skapades därför som ett friare alternativ – Mycket av det som grundande Internet från början – Fri information till fler.
Men det roliga med PNG-formatet är dess bakgrund. Namnet ”PNG” kom från en intern skämt mellan skaparna av formatet. De ville ursprungligen kalla formatet ”Png’s Not GIF”, vilket var en ganska tåkigt men dock ordlek med ”ping” – ett kommando som används inom datavärlden. Men kan t ex mäta hur snabbt en dator/hemsida svarar på en händelse… Nördig och onödig info? Abolut. Men de tänkte iaf om och var lite oroliga att det skulle låta för pretentiöst, så de ändrade det till Portable Network Graphics istället. Men jag är övertygad om att någon då och då fortfarande berättar historien, precis som jag gjorde nu, och det har nu blivit en del av formatets historia och charm.
PNG-formatet är utformat för att ge hög bildkvalitet samtidigt som filstorleken/vikten minimeras. Detta uppnås genom att använda en ”lossless” komprimeringsalgoritm, vilket innebär att filen komprimeras utan att förlora någon information – vilket gör det idealiskt för bilder med transparens eller genomskinlighet eller andra specialeffekter på bilderna.
GIF är det äldsta av de tre vanligaste bildformaten på webben, men det används fortfarande mycket idag. Det är ett komprimerat format som är begränsat till endast 256 färger – vilket gör att formatet inte är helt optimalt om man vill visa upp detaljerade bilder. Men fungerar såklart till små ikoner, även om det idag finns bättre sätt… Men såklart ska jag bbjuda på lite skoj också. För det finns en även bakom GIF, prova att säga det högt – GIF – innan du läser detta:
GIF skapades för att Steve Wilhite ville visa grafik på skärmar på 80-talet. Men det roliga är hur man uttalade formatet. Många sa ”gif” med en mjuk ”g”, medan andra sa ”jif” med ett hårt ”j”. Detta ledde till en debatt om hur formatet egentligen skulle uttalas, och den debatten fortsatte i årtionden. Till slut avgjordes debatten 2013 när Steve Wilhite själv bekräftade att formatet uttalas ”jif”, som i ”jive”. Detta orsakade naturligtvis en del irritation bland ”gif”-anhängare, men det visar bara hur passionerade människor kan vara om tekniska frågor! Jag får erkänna att jag säger GIF fortfarande… My bad.
Fördelen med GIF är att det är lätt att ladda upp och visa på webben, och det är idealiskt för enklare grafik som ikoner och logotyper.
Jaja, jag ska komma dit. På samma sätt som JPG färändrade synen på bilder från BMP eller GIF har nu WebP gjort samma sak mot JPG. Det är alltså en bättre komprimering men utan att tappa bildkvalité. Dessutom har det stöd för transparens precis som PNG. Därför har det under de senaste åren blivit det nya formatet som vi på Stratiq rekommenderar, men många andra.
Men redan 2010 började Google utveckla detta format, men till användarnas förtret så hade det inte stöd för transparens när det först lanserades. Användare på sociala medier och på nätet blev mycket upprörda och då lyssnade Google och förbättrade formatet till vad det är idag. Men nu när det slagit igenom så är det verkligen ett format som kan förbättra laddtider och prestandan på din hemsida. Anledningen till att det tagit så lång tid för att det skulle växa sig stort var faktiskt mest på grund av webbläsarna som inte hade stöd för dem. Men nu är mer eller mindre alla uppdaterade webbläsare som har stöd, så man kan utan risk använda sig av WebP på sin hemsida. Om en besökare av hemsidan inte ser bilden, då har tyvärr besökaren större orsaker att oroa sig över än att inte se en bild. Otroligt viktigt att hålla sin webbläsare uppdaterad, det gäller iofs för alla program, då det handlar som säkerhet och prestanda.
De flesta bildhanteringsprogram kan du direkt spara dina bilder i WebP, men det finns också gott om hemsidor och WP-plugin som kan hjälpa dig. Önskar du att vi på Stratiq hjälper dig att få rätt bildformat på hemsidan är du varmt välkommen att höra av dig. Vare sig det gäller en WordPress-sida och dess uppdateringar eller om du sitter i ett annat CMS så kan vi hjälpa dig på vägen att bli lite mer optimerad, lite mer synlig och det kan hjälpa till att öka din konvertering.
Tack för idag, hoppas det var intressant!
Dessa villkor gäller för samtliga tjänster som tillhandahålls av Stratiq (härefter "Stratiq") och utgör en del av avtalet mellan Stratiq och kunden (härefter "Kunden"). Genom att acceptera dessa villkor ingår Kunden ett avtal med Stratiq.
1. Betalning
Kunden ska betala Stratiq de avgifter och andra belopp som anges i Avtalet eller i Stratiq's gällande prislista. Samtliga priser anges i svenska kronor exklusive moms och andra skatter eller avgifter.
Stratiq förbehåller sig rätten att när som helst justera priser vid eventuella förändringar i regelverk, skatter, avgifter eller andra omständigheter som ligger utanför Stratiq's kontroll. Utöver vad som anges i föregående stycke har Stratiq rätt att årligen, från och med början av ett nytt kalenderår, justera alla priser. Om Stratiq inte har genomfört några prisjusteringar under ett kalenderår, har Stratiq rätt att göra prisjusteringar för det föregående året vid nästa justering.
Eventuell prisjustering börjar gälla 1 månad efter att Stratiq skickat ett meddelande om prisjusteringen till Kunden.
2. Betalningsvillkor
Om inget annat skriftligen överenskommits ska betalning ske kvartalsvis i förskott och inom 14 dagar efter fakturadatum. Stratiq erbjuder även månatlig betalning mot en extra avgift. Fakturan skickas till den e-postadress som Kunden angett till Stratiq.
Vid försenad betalning har Stratiq, utan att det påverkar någon annan rättighet eller något annat tillgängligt rättsmedel, rätt att ta ut dröjsmålsränta och påminnelseavgifter enligt gällande lagstiftning. Stratiq har även rätt att:
a) Vägra att förmedla några tjänster till Kunden förrän full betalning har mottagits,
b) Häva avtalet eller betrakta avtalet som hävt av Kunden,
c) Kräva ersättning för förlust eller skada som orsakats av den försenade betalningen och/eller avtalet upphävts, och
d) Fakturera Kunden för den återstående delen av avtalet.
3. Kreditkontroll
Stratiq har rätt att utföra en kreditkontroll för att säkerställa att Kunden är kreditvärdig och/eller inte förekommer i några skuldregister. Om Kunden inte bedöms vara kreditvärdig eller om Kunden finns i skuldregister kan Stratiq välja att inte ingå avtalet med Kunden. Om avtal redan har ingåtts mellan Stratiq och Kunden, har Stratiq rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.
4. Upphovsrätt
Webbdesign och andra tjänster skapade av Stratiq är upphovsrättsskyddade om inte annat skriftligen överenskommits mellan parterna. Design skapad av Stratiq får inte användas på mer än den avtalade sidan. Vid avslut av avtal mellan Stratiq och Kunden kan Kunden, om så överenskommits, köpa rätten att fortsätta bruka designen.
System och program som tillhandahålls av Stratiq kommer att avslutas i samband med avtalets upphörande. Kunden kan behöva teckna egna separata avtal för att fortsätta använda eller licensiera de programvaror som ingår i Stratiq's tjänster.
5. Ansvar och begränsningar
Stratiq ansvarar för att leverera tjänster enligt avtalet, men är inte ansvarigt för indirekta skador, följdskador eller förlust av data som kan uppstå vid användningen av tjänsterna. Stratiq ansvarar inte heller för eventuella tekniska problem, force majeure-händelser eller andra omständigheter utanför Stratiq's kontroll som kan påverka leveransen av tjänster.
6. Uppsägning
Kunden har rätt att säga upp avtalet enligt de villkor som specificeras i avtalet. Stratiq har rätt att säga upp avtalet om Kunden inte följer avtalsvillkoren, inklusive försenad betalning eller bristande kreditvärdighet.
7. Övrigt
Dessa villkor och avtalet utgör hela överenskommelsen mellan Stratiq och Kunden. Stratiq förbehåller sig rätten att ändra eller uppdatera dessa villkor när som helst. Eventuella ändringar träder i kraft från och med den tidpunkt som Stratiq meddelar Kunden om förändringarna, utan att det krävs ett godkännande från Kunden. Kunden ansvarar för att hålla sig informerad om gällande villkor.
8. Debitering av tid utöver avtalad
Om Kunden överskrider den avtalade tiden för de tjänster som ingår i avtalet, har Stratiq rätt att hantera detta på ett av följande sätt:
a) Automatisk uppgradering: Stratiq kan automatiskt uppgradera Kunden till ett större paket där fler timmar ingår, eller
b) Fakturering per timme: Stratiq kan fakturera för de extra timmarna enligt gällande timtaxa.
Stratiq kommer alltid att välja det alternativ som är mest gynnsamt för Kunden.
Dessa villkor gäller för samtliga tjänster tillhandahållna av Stratiq om inte annat överenskommits. Vid frågor eller oklarheter är Kunden välkommen att kontakta Stratiq för ytterligare information